Damen Shipyards zwodował właśnie drugi w pełni elektryczny holownik RSD-E 2513. Jednostka pracować będzie w porcie Antwerpia-Brugia, gdzie pływa już holownik na wodór, a wkrótce dołączy do niego holownik metanolowy.
Globalne przewozy kontenerowe, obsługujące głównie ładunki wysoko przetworzone w relacjach Azja – Europa – Ameryka Północna, oddziaływają w znacznym stopniu na funkcjonowanie bałtyckich portów morskich, w tym portów w Polsce. Jednocześnie sytuacja w regionie, gdzie rynek rosyjski stanowi ważny kierunek docelowy dla kontenerów morskich, oddziałuje w ostatnich latach negatywnie na ogólną sytuację w portach kontenerowych Bałtyku.
Pierwszy na świecie duży kontenerowiec napędzany metanolem Ane Maersk zawinął 1 kwietnia do mieszczącego się w porcie w Antwerpii MSC PSA European Terminal (MPET). Statek zakończył w nim swoją pierwszą operację bunkrowania na wodach europejskich. Skutecznie zrealizowana procedura ma wpisywać się w ideę dekarbonizacji transportu morskiego i Portu Antwerpia-Bruga, aby stać się miejscem obsługi jednostek z napędem konwencjonalnym, jak i coraz popularniejszym ekologicznym, o niższej lub zerowej emisji CO2.
Przedstawiciele największych portów europejskich spotkały się Antwerpii w Belgii w ramach inicjatywy European Port Alliance. To forma partnerstwa publiczno-prywatnego, w ramach której największe porty morskie i najważniejsze europejskie instytucje i agencje rozwijają międzynarodową współpracę. Celem spotkania 24 stycznia było omówienie zagrożenia przemytu narkotyków i zwalczania tego procederu. Wśród uczestników wydarzenia byli także reprezentanci Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
Hydrotug 1, pierwszy na świecie holownik napędzany wodorem, wszedł do eksploatacji w porcie w Antwerpii.
Port Antwerpia-Brugia i CMB.TECH ogłosili, że Hydrotug 1, pierwszy holownik napędzany wodorem, jest gotowy do pracy na terenie portu w Antwerpii. To przełomowe osiągnięcie odegra kluczową rolę w wysiłkach portu na rzecz ekologii swojej floty i osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 r. Dzięki Hydrotug 1 CMB.TECH potwierdza swoją międzynarodową rolę lidera w przejściu na paliwo przyjazne dla środowiska.
Trans Polonia (TPG) istotną część swoich zleceń transportowych realizuje na rynkach zagranicznych, również w operacjach związanych z obsługą ruchu z najważniejszych europejskich portów morskich. W branży odpowiadają one za niemal 3/4 operacji towarowych spoza UE oraz 37% wewnątrzunijnego ruchu towarowego. Obecnie z działalności zagranicznej grupy Trans Polonia pochodzi 80,8 procent przychodów. Przed rokiem było to 73,5 procent.
Władze Belgii badają możliwości wykorzystywania dronów do ochrony portów i infrastruktury na Morzu Północnym - poinformował w czwartek wicepremier i minister sprawiedliwości Vincent Van Quickenborne.
Kwestia sabotażu gazociągów Nord Stream 1 i 2, chińskie inwestycje w europejskich portach czy konflikt ukraińsko-rosyjski stanowią najwymowniejsze przykłady potwierdzające zasadność pochylenia się nad kwestią bezpieczeństwa morskiego akwenu Morza Bałtyckiego. Czy bezpieczeństwo morskie Bałtyku jest zagrożone? Czy Marynarka Wojenna nas obroni?
Sześć autonomicznych dronów będzie wykonywać codzienne loty w rejonie portu w Antwerpii, co jest pierwszą tego typu inicjatywą na świecie, która w istotny sposób przyczyni się do ogólnego bezpieczeństwa złożonego środowiska portowego. Uruchomiona dzisiaj sieć „D-Hive drone-in-a-box” jest wynikiem partnerstwa między Portem Antwerpia-Brugia, DroneMatrix, SkeyDrone i Proximus.
OSW: niemieckie porty morskie są w kryzysie, notują spadki przeładunków
Polski Dzień Morza w Budapeszcie z udziałem przedstawicieli branży portowej
Eco Edison, statek serwisowy Ørsted oficjalnie ochrzczony
Rosyjski okręt szpiegowski działa na Bałtyku
Wielka akcja antynarkotykowa Guardia Civil. Zatrzymano sześć łodzi wyładowanych narkotykami
Wybrano stocznię do budowy nowego statku do transportu rakiet kosmicznych